آخرین اخبار

گفتگو با بازيگر موفق سريال "ستايش" هنر و سلامت

گفتگو با بازيگر موفق سريال "ستايش"

  بزرگنمايي:

چه خبر - داريوش ارجمند بازيگر ارزنده سينما، تئاتر و تلويزيون ايران است که نامش با نقش‌هاي مهمي مثل مالک اشتر، حاجي بازاري در فيلم سگ کشي بهرام بيضايي، حضرت عبدالعظيم حسني و لمپن بامرام در فيلم اعتراض به کارگرداني مسعود کيميايي ماندگار شده است. با اين بازيگر توانا که اخيرا در نقش «حشمت فردوس» در سريال ستايش درخشيد، درباره مسائل اجتماعي، پزشکي و زيبايي چهره بازيگران گفت‌وگويي انجام شده است.
- يکي از اصولي که شما به شدت به آن پايبند هستيد مباحث اخلاقي است و بارها پسرتان ( اميريل) به اين مسئله اشاره کرده که شما براي حضورش در عرصه بازيگري به آن تاکيد کرده‌ايد. رعايت اين اصول چقدر مي‌تواند باعث موفقعيت يک بازيگر در کارش بشود؟
با اخلاق است که روزگار جريان دارد .
-آيا شما براي بازيگر شدن پسرتان سخت گيري‌هاي خاصي انجام مي داديد؟
نه ، سخت گيري به مفهوم متداولش انجام ندادم .دوست داشتم امير يل به من نگاه کند و با اين نگاه کردن من را مي‌ديد. مسيح که حکومت را نياورد. از مردم خواست به او و منشش نگاه کنند. رسول اکرم(س) هم با مردم مي‌زيست و زندگي مي‌کرد و همه از نزديک سيره‌اش را مي‌ديدند.

-هيچ وقت تلاش نکرديد در فيلم هايي که خودتان بازي مي کنيد از پسرتان هم استفاده کنيد؟
هيچ وقت به سمت چنين کارهايي نرفتم .شما خبرنگارها ازجريانات پشت پرده سينما اطلاع داريد و مي‌دانيد و چه کساني بازيگر شده‌اند. روزي جواني به من گفت مي‌خواهم بازيگر شود من گفتم تحصيلت را ادامه بده. جوان در پاسخ گفت روزي يکي از دوستان بازيگر شما به من گفت تو اگر بخواهي مدرکي در دانشگاه بگيري بيست و چند ميليون تومان هزينه خواهي داشت تو به من پنج ميليون تومان بده بازيگرت مي‌کنم.

-در مورد عمل‌هاي زيبايي که خيلي از بازيگران جوان انجام مي‌دهند چه نظري داريد؟

هيچ جاي دنيا اين کاري انجام نمي دهند «مريل استريپ» بازيگر مشهور امريکايي را در نظر بگيريد به لحاظ زيبايي چهره اصلا زن زيبايي محسوب نمي‌شود و حتي بيني بزرگي دارد . آيا يک هنرپيشه زن ايراني حاضر بود با چنين بيني جلوي دوربين بازي کند. با علي معلم و حسن فتحي براي انتخاب نقش دختري ايروني مثل عکس‌هاي مينياتوري در فيلم ازدواج به سبک ايراني مي‌گشتيم ، دختري با دماغي تيغي و قوزي، بعد از مدتها گشتن به «شيلا خداد» رسيديم . الان هر صورتي در ميان بازيگران جوان ايراني مي‌بينيد خيال مي‌کنيد ريشه اروپايي دارند! همه دماغ‌ها باريک و رو به بالا شده است! معلم زيباشناسي‌ام حافظ بزرگ است و به قول ايشان " دلبر آن نيست که مويي و يا نياني دارد . بنده طلعت آن باش که آني دارد" . به چهره «آنتوني کوئين» دقت کنيد آيا زيبا است؟ آيا «مارلون براندو» مرد خوش چهره‌اي است؟ البته که زيبا نيست. اينها آن دارند . در چهره نامي واتس چه زيبايي وجود دارد. فرق زيبايي و خوشگلي اين است که زيبايي در سطح جريان دارد و آن سطحي نيست . هيچ وقت آن يک بانو و خانم کورک و يا جوش نمي‌زند. «دوريس دي» بازيگر زن امريکايي صورتي کي مکي دارد اما براي مخاطبان جذاب است و او مي توانست مثل مايکل جکسون حتي رنگ دانه هاي پوستش را هم عوض کند!
- حشمت فردوس سريال ستايش را مي‌توانيم يک ابر مرد يا مرد اثيري بدانيم ؟

حشمت فردس مردي با خصوصيات ساده انساني است که به خيلي از اصول در زندگيش پايبند است و حشمت فردوس عاشقانه زن و فرزندانش را دوست دارد .اما چون براي موقعيتي که به آن رسيده زحمت کشيده دوست دارد اسم و نسلش ادامه و تداوم داشته باشد و نوه پسري نامش را زنده نگه دارد.
- ريشه خيلي از پديده هاي پزشکي از سرزمين ايران است؟

بله ، در مدارک به دست آمده از شهر سوخته مشخص شده که در آن دوران در ايران هيپوفيز عمل مي شده و کاسه سر بيمار مورد جراحي دقيق قرار مي گرفته و عينک و لنز هم دستاوردهاي آن دوران است.

- حکيم، فيلسوف و طيبي ماهري مثل بوعلي سينا هم از اين سرزمين برخاسته است.

بله ، تا چند سال پيش کتابهاي ابوعلي سينا در دانشگاههاي معتبر تدريس مي شد. متاسفانه تاريخ علم، چشمانش را روي داشته‌هاي ما بسته و هر آن چيزي را که مال بوده مصادره کرده و به ديگري نسبت داده است. من روزي پيشنهاد دادم چرا مي‌گويد ابن سينا بگوييد «پسر سينا».

- آيا طب ابوعلي سينا در اين دوران تکنولوژي زده هم کارايي دارد ؟
بله ، هنوز هم خيلي از داشته‌هاي بوعلي سينا ناشناخته مانده . آنچه که در مورد داروهاي گياهي کشف شده بوده براي درمان بيماري‌ها، غربي ها آن را تبديل به داروهاي شيميايي کردند . آن دوران سمبولتيو و گل گاو زبان براي ما به عنوان داروي آرام بخش استفاده مي‌شد و غربي ها آمدند ديازپام و واليوم درست کردند. زيرا در جامعه مدرن امروز اگر آدمها اين آرام بخش‌ها را نخورند ديوانه مي شوند!

- دليل رويکرد اغلب مردم به اين آرام بخش‌ها چيست؟

رشد جامعه نامتعادل ، متشنج و بحران زده در استرس و عصبي شدن آدمها نقش کليدي دارد . اخبار کشورهاي همسايه خودمان مثل سوريه، عراق و افغانستان را در نظر بگيريد آنقدر اين اخبار تکان دهنده است که روي اغلب آدمها تاثير سو روحي و رواني دارد و از غم ديگران متاثر مي شويم .

- دو دهه قبل اگر به کسي مي گفتيد براي آرامش پيدا کردن به نزد دکتر روانکاو برو به شما مي خنديد اما حالا پيش دکتر روان شناس رفتن خيلي عادي و موجه به نظر مي رسد . اين مسئله را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
يک جاهايي اين دکتر رفتن براي آرامش جواب مي دهد .

-آيا شما تا به حال به مشاوره روان کاوي مراجعه کرده‌ايد؟

نه، من خودم مشاورم . کسي که بازيگر مي شود اگر روانکاوي نداند کارش ايراد دارد.

- اما خيلي از بازيگران مطرح مثل ال پاچينو مقطعي در در زندگي‌شان به دکتر روانکاو مراجعه کرده اند.

اين يک داستان ديگه اي است . «پاچينو» در مقطعي از زندگيش درگير مصرف الکل شد و آدم ناسالمي محسوب مي شد. به نظر شما روان کاو چه کار مي کند؟ .مي نشيند و با بيمارش حرف مي‌زند. همان کاري که مادربزرگ‌هاي ما بارها انجام مي دادند و در کليه مشکلات خانوادگي و فردي براي اعضا خانواده راهکار داشتند. نظام اجتماع وابسته به نظام خانواده است. جهان غرب به تنها زيستي آدمها اعتقاد دارد .و اين تنهايي افسردگي به همراه مي آورد .


- خيلي از بازيگران بزرگ بعد از خاتمه بازيشان با نقششان درگير مي شوند.آيا براي شما چنين ويژگي تا به حال رخ داده است؟

بعد از خاتمه بازي در هر فيلمي با يک پسماند حسي روبه رو مي شوم و اين مسئله با مشاهده عيني و بدون واسطه به وجود مي‌آيد . بعد از بازيم در فيلم «ناخدا خورشيد» موقعي که از جنوب به خانه برگشتم. دختر خردسالم به همراه من مشغول تماشا کردن تلويزيون بود و به جاي اينکه صفحه تلويزيون را ببيند من را تماشا مي کرد و غمي در چشمش ديده مي شد. پرسيدم يلدا جان چه اتفاقي افتاده است با بغضي در گلو به من گفت«بابايي هنوز ناخدا خورشيدي؟» وفهميدم با پسماند حسي و ذهني اين نقش به خانه آمده بودم و هنوز اثرات اين نقش در درونم وجود داشت . بنابر اين دريافتم هر بازيگري بعد از خاتمه بازيش اگر جدي به نقشش توجه کرده باشد با پس ماند حسي نقشش تا مدتي روبه رو خواهد بود .

- اما برخي از بازيگران که روحيه ظريف و شکننده اي مثل ويويان لي دارند بعد از خاتمه کار دچار آسيب‌هاي شديد روحي و رواني مي شوند؟

ابن حالت موقعي اتفاق مي‌افتد که بازيگر براي بازي کردن نقشش انرژي و اهميت زيادي قائل شده و با آن درگير شده و يا ويژگي هاي نقش چنين شرايطي را به وجود مي آورد . شما اگر قرار باشد نقش يک آدم روان پريش را بازي کنيد . مخاطب بايد اين نقش را باور کند و براي اينکه بازيگر بتواند اين کار را انجام بدهد بايد به مرز صفر نقش رسيده باشد و در نقشش تحليل شده باشد . بنابراين ممکن است براي هر بازيگري ديگري چنين اتفاقي که براي «ويويان لي» رخ داد بيافتد . ويويان لي در فيلم « اتوبوسي به نام هوس»، نقش يک زن متزلزل به لحاظ روحي و رواني را بازي کرد. در خيلي از فيلم‌ها حضور داشتم که بازيگري يک صحنه حسي و عاطفي را بازي مي کرده و نتوانسته خودش را با اين ويژگي هماهنگ کند و کار مدتي تعطيل شد. يادم مي آيد در فيلم «تيغ آفتاب» ساخته مجيد جوانمرد دختر خانم جواني بازي مي کرد که دختر من و «هما روستا» بود و در صحنه اي قرار بود هما روستا تير بخورد و بميرد . موقع بازي در اين سکانس اين بازيگر جوان چون با هما روستا ارتباط حسي پيدا کرده بود آنقدر درگير مرگ مادرش در فيلم شد که مدام گريه اش ادامه پيدا کرد و حتي بعد از کات کارگردان گريه‌اش بند نمي آمد . مدتها من و هما روستا با او صحبت کرديم که اين امر واقعيت ندازد. اما دختر نمي‌توانست با اين قضيه کنار بيايد. با کسب تجربه است که يک بازيگر مي‌تواند با اين شرايط کنار بيايد. منبع: salamaneh.com
مطالب پيشنهادي: فرزاد حسني به عيادت او رفتتصاويري از فيلم پر سر و صداي اين روزها"دخترگمشده"پروانگي در پيلۀ زنانگينقدي به مشاجره اين دو کارگردان بزرگيکي از آرزوهاي آزاده نامداري



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

چرا اميليا کلارک دو بار تا آستانه مرگ پيش رفت؟! + عکس در بيمارستان

سلبريتي هايي که به بيماري سخت دچار شدند و پيوند اعضا انجام دادند + عکس

5 خواننده اي که خيلي زود از دنيا رفتند! (+عکس)

از عزت الله انتظامي تا خشايار الوند: هنرمنداني که در سال 97 از دنيا رفتند

7 ستاره مشهور که به مشکلات روحي خود اقرار کردند + عکس

سلبريتي هايي که يک بار از دست مرگ فرار کردند!! + عکس

بالاخره دليل اصلي مرگ اسکندر مقدوني کشف شد + عکس

10 چهره مشهوري که از بيماري سرطان مردند (+عکس)

ستاره‌هايي که از بيماري‌هاي کشنده نجات يافتند/ از آنجلينا جولي تا سلنا گومز

برنامه هاي مناسب کودکان به پيشنهاد مشاور کودک

عکس هاي تراژيک از آخرين هنرنمايي بازيگران در فيلم هايشان (قسمت2)

اگر از زندگي نا اميد شده ايد اين فيلم ها را ببينيد + عکس

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت2)

از نيکول کيدمن تا ليدي گاگا/ستاره هايي که به عمل زيبايي خود اعتراف کردند!

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت3)

بيوگرافي پيام دهکردي و گفت و گو درباره روزهاي سخت بيماري‌اش

آيا پاريس، دختر مايکل جکسون مانند پدرش از دنيا مي رود؟!

رفتارهاي بهداشتي - آرايشي عجيب و چندش آور در طول تاريخ!! + عکس

ستاره هايي که در سن کم و جواني داغدار شدند!

بيماري عجيب و غريب مجيد خراط‌ها چيست؟!

10 ستاره که بيماري سخت و لاعلاج داشتند، اما مشهور شدند + عکس

مونا ليزا تيروئيد داشته؟!/دليل لبخند مرموز موناليزا چيست؟

داستان سلبريتي هايي که از دام اعتياد رها شدند+ تصاوير

سلبريتي هايي که با مصرف مواد مخدر به کام مرگ کشيده شدند + تصاوير

بهترين فيلم هاي ترسناک روانشناسانه قرن 21 + عکس

طلاق‌هاي عاطفي در سينماي ايران

ستاره هاي بالاي 85 سال هاليوود که صحيح و سلامت هستند + عکس

بازيگران بي عيب نيستند/ هاليوودي هايي که جاي زخم دارند + عکس

دليل اصلي مرگ جورج اورول چه بود؟

خواننده هايي که با مشکلات روحي و افسردگي مي جنگند + عکس

اعتراف ماريا کري به اختلال رواني جدي اش + عکس وي با همسر و فرزندانش

تئاتر درماني چيست و چگونه انجام مي پذيرد؟

از اما استون تا دواين جانسون/سلبريتي هايي که از بيماري هاي روحي رنج مي برند

علت حرکات عجيب مژگان صابري در جشنواره فجر 96

هنرمنداني که پس از جراحي زيبايي به هيولا تبديل شدند + تصاوير

درمان بيماري هاي رواني با هنر چگونه امکان پذير است ؟

چرا فرهنگ و هنر ما ستايشگر مرگ و مرگ طلبي ست؟/علل کشش به خودکشي در ايران

صحبت هاي خواندني دنيا فني‌زاده عروسک گردان کلاه قرمزي درباره بيماري اش

ستارگاني كه «اعتياد» را کنار گذاشتند+ تصاوير

شهرت ستارگان عمر آنها را كوتاه مي‌كند!

تقليد از «افسردگي مشاهير» براي رسيدن به مد روز! + نمونه‌ها

بستري دوباره بازيگر زن هاليوود به دليل بيماري روحي

10 اختلال شخصيت: از خودشيفته‌ها تا ضد اجتماعي‌ها

بازيگراني كه هم درد «آنجلينا جولي» هستند + تصاوير

نويسندگان بزرگي که از اختلال رواني رنج مي‌بردند + تصاوير

زن‌هاي معتاد سينماي ايران! + تصاوير

10 ستاره سينما که مرگ دردناکي داشتند

مسعود رايگان و رويا تيموريان؛ برخورد هنرمندان زوج بازيگر با ايدز

پرستو صالحي در تلويزيون: 8سال است از عواقب تزريق لب زجر مي‌کشم! + تصاوير

خودکشي دختران نوجوان ايراني بعد از يک بازي رايانه‌اي